Autor |
Ulquiorra
Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 198
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
Śro 23:20, 25 Maj 2011
|
|
Wiadomość |
Amnesia: The Dark Descent
|
|
|
Cóż, postanowiłem zrecenzować i ogólnie opisać kolejną grę bo i tak umierające forum musi się rozwijać, a nóż ktoś trafi szukając recenzji i znajdzie ten link, zobaczy że forum fajne i zostanie na dłużej, kombinować trzeba ale bez przedłużania zacznijmy recenzję.
Amnesia to gra z gatunku survival horror która została wydana w 2010 roku przez szwedzką firmę Fictional Games specjalizującą się w grach właśnie z gatunku horroru. Akcja gry dzieje się bodajże w XVIII na terenie zamku Brennenburg w Prusach wschodnich, na początku mamy krótkie intro gry w którym główny bohater Daniel idzie przez korytarze zamku będąc pod wpływem eliksiru wywołującego właśnie tytułową amnezję, dlaczego wypił coś takiego ? Nie będę wam psuł zabawy i jeśli jesteście ciekawi to zagrajcie ;D Do prawidłowej gry jesteśmy przenoszeni chwilę później gdy Daniel budzi się na korytarzu w starych Archiwach. Od tej pory Daniel musi odkryć przyczynę która zmusiła go do wywołania amnezji a także zamordować niejakiego Aleksandra o którym będzie wspomniane w notatce znalezionej na początku gry. To tyle jeśli chodzi o fabułę gry, więcej nie powiem bo nie chcę psuć zabawy tym którzy zechcieliby zagrać.
Kolejną częścią recenzji będą przedmioty ułatwiające nam poruszanie się po zamku, generalnie są tylko dwa takie: Lampa oliwna i krzesiwa. O ile to drugie będziemy znajdować dość często i jeśli nie będziemy biegali od świecznika do świecznika to powinno starczyć nam spokojnie. Inaczej sprawa ma się z lampą oliwną którą trzeba regularnie dopełniać oliwą której jest naprawdę mało i nie można oświetlać sobie drogi cały czas chociaż mi nigdy nie brakowało oliwy bo chciałem unikać kontaktu z lokatorami zamku o których będzie później.
Skoro już wspomniałem o lokatorach to można o nich napisać coś więcej, generalnie nie pojawiają się zbyt często tylko tyle żeby nam przypomnieć że istnieją, klimat rozgrywki o którym też wspomnę rozwiązał ten problem na medal. Ogółem potwory dzielą się na 4 typy z czego jeden pojawia się naprawdę rzadko i nie jest zbyt przerażający a drugi występuje tylko w aktualizacjach więc daruję sobie opis. To co sprawiło że potwory są straszne jest fakt że nie posiadamy żadnych środków obrony i nie możemy potwora w żaden sposób zabić, osobiście sądzę że to naprawdę dobre rozwiązanie ponieważ w innych grach typu survival horror zwykle miało się jakąś broń, dajmy na to F.E.A.R 2 chociaż ja patrząc z perspektywy Amnesii nie nazwał bym tego horrorem a shooterem z ciężkim klimatem. Można już właściwie przejść do dokładniejszego opisu monstrów.
Grunt - podstawowy typ potwora i jednocześnie najczęściej spotykany. Wygląda trochę jak źle pozszywane zwłoki którym ktoś oderwał dolną szczękę. Pojawiają się zwykle gdy zostanie poczyniony postęp w grze albo Daniel podniesie jakiś przedmiot. Zwykle jednak znika tak szybko jak się pojawia i nie ma większego problemu żeby się przed nim ukryć. Tak jak pozostałe potwory patrzenie na niego pogarsza psychikę Daniela, na czym to dokładnie polega będzie później.
Brutal - Najsilniejszy typ potwora spotkany w grze, łatwo go rozpoznać dzięki tasakowi zamiast lewej ręki i czymś na kształt zbroi, spotykamy go dość rzadko głównie w kanałach. Bez konieczności patrzenia na niego można wywnioskować który potwór jest który ponieważ Brutal warczy w dużo niższej tonacji
Kaernk - potwór z innego świata, żyje tylko w wodzie i tylko tam może nas dorwać, co do opisu wyglądu nie wiem jak z założenia miał wyglądać ponieważ jest niewidzialny. Jego obecne położenie można poznać po uderzeniach w wodę kiedy się porusza.
Tyle właściwie można napisać o potworach, dalej zajmiemy się techniczną stroną gry i klimatem. O ile grafika nie jest najwyższych lotów to jest dość znośna bo nie o to w tej grze chodzi, po co przecież tworzyć potwory o paskudnych gębach skoro można wykorzystać wyobraźnię gracza którą wystarczy rozbudzić odrobiną muzyki ? Tak tak, klimat gry powstaje w dużej mierze dzięki muzyce która wywołuje niepokój i tworzy wrażenie że coś ciągle za nami jest przez co nie raz nerwowo chowałem się po kątach i czekałem na przejście potwora które nigdy nie nastąpiło. Przykładowa ścieżka dźwiękowa http://www.youtube.com/watch?v=UCusebyq2WU&feature=player_embedded
A jak nie gra muzyka to gra wszystko inne, na dobrą sprawę cały czas słyszymy jakieś jęki, skrzypiące drzwi itp, niby banalne ale pomaga budować atmosferę, naprawdę...
Dalej warto omówić to co także wyróżnia Amnesię czyli bardzo zaawansowany silnik fizyczny który pozwala nam na ogromną interakcję z otoczeniem np drzwi, w wielu grach wystarczyło na nie kliknąć żeby się otworzyły, tutaj trzeba je chwycić i wykonać myszką ruch jakbyśmy sami je otwierali, to samo z zaworami, dźwigniami itd. Dodatkowo niemal każdy przedmiot jest interaktywny czyli możemy podnieść albo przesunąć niemal każdy przedmiot co po części też buduje klimat ponieważ gdy goni nas potwór rozpaczliwie staramy się złapać drzwi i otworzyć żeby schować się bezpiecznie za nimi.
Kolejnym wartą omówienia częścią gry jest nasz podręczny bagaż w którym poza lampą, dziennikiem i krzesiwkami mamy jeszcze 18 miejsc na inne przedmioty jak np butelka na chemikalia itp. Wyświetlić można go klikając przycisk TAB, pojawia nam się wtedy jeszcze stan zdrowia bohatera i kolejny unikalny element czyli zdrowie psychiczne, tak, to nie żart bohater w Amnesii odczuwa strach jak normalny człowiek. Ogółem sprawa wygląda tak: Daniel popada w obłęd im dłużej stoi w ciemności, patrzy na potwora albo przed nim ucieka, to że zaczyna wariować można poznać po pływającym ekranie i nazbyt czułej myszce. To także w dużej mierze buduje klimat bo jak tu się schować kiedy kursor pływa na prawo i lewo ?
Na podsumowanie, sądzę że Amnesia to gra która mimo średniej grafice świetnie nadrabia wszystko klimatem i muzyką oraz całkiem realistycznemu systemowi strachu. Grę polecam wszystkim którzy szukają mocnych wrażeń na kilka wieczorów bo gra planowana jest na około 8 godzin. Ogólnie mogłem o czymś zapomnieć pisząc to bo wydaje mi się trochę za krótka ta recenzja xD
Ocena
Grafika 6/10
Muzyka 8/10
Klimat 10/10
Fabuła 9/10
(Jest to tylko moja osobista ocena)
Screen'y
By Ulq
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|